Geschiedenis van Pink Ribbon

In de Verenigde Staten is het niet ongebruikelijk een lint met een onderscheidende kleur te kiezen als symbool voor een actie. In 1991 kreeg elke deelneemster aan de New York City Race een roze lint opgespeld, om te attenderen op borstkanker. In 1992 had Charlotte Hayley veel succes met een lintcampagne tegen borstkanker. Ze verkocht haar perzikkleurige linten door het hele land met een kaart waarop stond: "Het jaarlijkse budget van het Nationale Kankerinstituut National Cancer Institute is 1,8 miljard dollar en maar 5% van dit geld gaat naar borstkankerpreventie. Help ons om de wetgevers en Amerika wakker te schudden en draag dit lint!". Rond die tijd werkte de hoofdredacteur van het dames-gezondheidsblad Self, Alexandra Penney, samen met een gastredacteur, Evelyn Lauder, onderdirecteur van de cosmetica-handel Estée Lauder, aan een nummer over borstkanker. Penney en Lauder stelden Hayley voor om linten te gaan verspreiden via cosmeticawinkels. Hayley vond de plannen echter te commercieel, waarop Penney en Lauder met een roze lint kwamen. In oktober 1993 richtte Lauder 'The Breast Cancer Research Foundation' op. Deze beweging organiseert sindsdien bewustwordingscampagnes en werft fondsen ten behoeve van voorlichting en het bevorderen van onderzoek naar borstkanker.